Záraink karbantartása
Fontosnak tartom, hogy az első bejegyzésben egy általános karbantartási témával kezdjük a blogot. Manapság rengeteg zárbetétet lehet kapni a piacon, de az elmondható, hogy a rendszeres karbantartásuk elengedhetetlen a hosszú, és a biztonságos működtetés értelmében. Miért van erre szükség?
Gondoljunk bele, hogy a zárak egy olyan mindennapi használati tárgyunk, amely dolgozik értünk nap mint nap. Több alkatrészből álló mechanikus rendszer, és adott esetben több tucat fémalkatrész mozdul el egyszerre. A zártest tervezéskor bizonyos mértékű tűrésekkel van összeszerelve, és a természetes kopás, illetve az időjárás hatásit is figyelembe véve bizonyos nyitásszám után a legtöbb esetben jelentkeznek az olyan tünetek mint az akadás, a kulcs nehézkes betolása a hengerbe, esetleg a kulcs elforgatása sem megy már könnyen. A gyártás során a kulcs puhább anyagból készül, hogy annak kopása praktikus okokból is előbb következzen be, mint a zártesté. Ezért is javaslom, hogy csak új, vagy kevésbé kopott kulcsot másoltassunk, mert a másolat már eleve pontatlan lehet. Alapvetően ha egy akadó, nehezen működtethető zárat kezdünk el erőltetve használni annak egyenes következménye egy olyan spirál aminek végeredménye a teljes működésképtelenség. Több olyan esettel is találkoztam, hogy bogár költözött a laponmart kulcsos zárbetétbe, mert volt annyi hely az állatnak, hogy be tudjon mászni, és ezzel tönkretette a zárbetétet. (lépcsőházban lévő zárbetétet is érdemes karbantartani, igaz ritkábban) Az általánosságban elmondható, hogy minél jobb gyártmányt vásárolunk, annál kevésbé szükséges a tisztítás, de ártani nem ártunk vele, ha betartjuk a lenti szabályokat. Szakmai véleményem az, hogy kinti működtetés esetében tanácsos legalább félévente a laponmart, de évente az összes zárbetétet tisztítani. (laponmart / fúrt kulcsos zárbetét esetében a nagyobb kulcsnyílás miatt könnyebb a koszolódás) A működési zavarok már megléte esetén is az alábbi tippek "csodát" tudnak tenni, de előbb lássuk mik azok az urban legend-ek, amit szigorúan tilos:
bármilyen általános házi / ipari zsír olaj használata: étolaj, disznózsír, varrógépolaj, műszerolaj
De akkor nézzük hogy mit lehet, talán ez a könnyebb, mert mást a lentieken kívül szigorúan tilos:
- grafitpor: talán van még kereskedelmi forgalomban, általánosan elmondható, hogy nagyon hasznos tud lenni, a finom por bevonja az apró alkatrészeket, csapokat ezzel segítve a működést, hátránya hogy elég kevés helyen kapni, és kiszerelve koncentráltan kell bejuttatni a hengerzárbetétbe. (2b-s ceruza egyébként lereszelve) További hátránya, hogy inkább csak megelőzésre jó, hiszen nincs mosó, tisztító hatása, így a már kialakult problémán nem tud segíteni.
- WD - 40: a jó öreg kontaktspray, amivel annyi kerékpárláncot kezeltem anno. Hígabb az állaga, és ennek köszönhetően érvényesül a tisztító hatás, tehát kipucolja a leragadt mocskot, és egyben keni is a finom alkatrészeket. Elég sok helyen lehet kapni, több kiszerelés van forgalomban, és több dologra is lehet használni. Ajánlom!
- petróleumos fürdő: igazán elegáns megoldás. Kiszerelt állapotban egy jó fél napig petróleumban kell áztatni a zárbetétet, és ez szintén kiváló eredménnyel tisztítja a szerkezetet. (benzin, gázolaj, nitró természetesen nem jó!)
- KABA zárspray: a svájci KABA zárgyártó saját terméke, kifejezetten zárak tisztítására alkalmas terméke, szakembereknek ajánlom. Működése, eredményessége valamivel jobb mint a WD-40, viszont kevés helyen kapni, és jóval drágább mint a WD-40.
Fenti tanácsok érvényesek természetesen lakatok, tollas - egyéb felső, ill. reteszzárakra is. Vannak olyan prémium Lővérzárak (zártest, nem zárbetét) melyeken található egy gyári nyílás, melyen keresztül a kenés elvégezhető. A bevésőzárakról általánosan elmondható, hogy gyárilag szegecseléssel készülnek már, így szétszedésük problémás, nem, kivitelezhető az összerakás, tisztítás - kenés azonban a jó hír, hogy nevesebb gyártók termékei gyárilag el vannak látva kenéssel így is biztosítva a hosszú távú működést.
Zárak nyíljatok!
Megosztás a facebookon